perjantai 4. heinäkuuta 2014

20 vuotta sitten Ruisrockissa

Tänään käynnistyy Ruisrock. Tajusin juuri, että olin itse ensimmäistä kertaa Ruisrockissa 20 vuotta sitten. Kaiken kaikkiaan olen ollut Ruisrockissa 7 kertaa: 1994, 1995, 2002, 2003, 2005, 2006 ja 2007. Ensimmäisellä kerralla (tarkalleen ottaen sunnuntaina 10.7.1994) lähdimme kahden kaverini kanssa katsomaan yksinomaan Aerosmithia. Äitini jätti meidät Turkuhallin pihalle. Eväinä minulla oli voileipäkeksejä ja kokista. Päivä oli lämmin ja aurinkoinen. Aiemmista bändeistä kuunneltiin muistaakseni ainakin Lapinlahden Lintuja sekä espanjalaista Héroes Del Silenciota.

Aerosmith aloitti settinsä Get A Grip -levyn introlla, jonka käynnistyessä yhtye oli suuren lakanan takana. Muistan kuinka ilmoille kajahti Eat The Rich, lakana putosi ja näin suosikkibändini vain noin parinkymmenen metrin päässä itsestäni. Minulla oli tuolloin CD-levyllä Get A Grip, Permanent Vacation ja Rocks sekä kasetilla Pump. Aerosmith soittikin paljon uudempaa tuotantoa ja minulle tuttuja biisejä: Fever, Amazing, Cryin', Rag Doll, Dude (Looks Like A Lady), Janie's Got A Gun, Love In An Elevator. Steven Tyler oli ihmeissään, kun keikan aikana ruotsinlaiva lipui Ruissalon ohi.

Keikan jälkeen bussilla takaisin Turkuhallille, mistä äitini nouti meidät. Päällä minulla oli Ruisrockista ostamani musta Aerosmith-paita, joka kesti muistaakseni viitisen vuotta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti