torstai 21. huhtikuuta 2016

Leirikoulu Hollantiin 20.-28.4.1996

Lähdimme yhdeksännen luokan luokkaretkelle 20 vuotta sitten. Olimme säästäneet koko yläasteen ajan, saaneet ainakin kaupungilta avustusta ja keränneet rahaa muistaakseni 75.000-80.000 markkaa matkaa varten. Tarkoituksena oli järjestää leirikoulu, johon sisältyisi vierailut kouluilla Odderissa Tanskassa sekä Delftissä Hollannissa.

Lähdimme matkaan Salosta lauantaina 20. huhtikuuta 1996. Luokallamme oli 23 oppilasta (14 tyttöä, 9 poikaa), joiden lisäksi lähti kaksi opettajaa, kolme valvojaa sekä bussikuski. Matkustimme iltalaivalla Turusta Tukholmaan. Luokanvalvojamme varoitteli, että jos joku jää kiinni alkoholin nauttimisesta, niin leirikoulu päättyy hänen osaltaan siihen ja saa selvitä omin keinoin takaisin kotiin. Tästä huolimatta onnistuimme parin kaverin kanssa saamaan jotenkin pari tölkkiä olutta. Hengailimme joidenkin köyliöläisten tyttöjen hytissä, emmekä muistaakseni nukkuneet silmäystäkään.

Seuraavana päivänä oli pitkä bussimatka Ruotsin halki. Pysähdyimme välipalalle Vättern-järven äärelle ja muistaakseni nukuin suurimman osan matkasta. Iltapäivällä jatkettiin Göteborgista laivalla Tanskan puolelle Fredrikshavniin. Salon ystävyyskaupunki Odderiin saavuimme myöhään illalla ja käytiin heti nukkumaan, tytöt omaan mökkiinsä ja pojat toiseen.

Maanantaina 22. huhtikuuta oli vuorossa kouluvierailu Odderissa. Musiikkiluokkamme esitti paikallisille koululaisille muistaakseni 3-4 laulua (kuorolauluesitys, kansanmusiikkia, rokkia, jossa itse soitin rumpuja) ja toinen matkassa ollut opettaja kertoi oppilaille, kuinka olimme "järkyttyneitä" siitä, kun hallitseva maailmanmestari Suomi oli edellisenä iltana jääkiekon MM-kisoissa pelannut Norjan kanssa tasapelin 1-1. Odderista jatkettiin matkaa Saksan puolelle ja alkuillasta saavuttiin määränpäähän, joka oli Bremenin eteläpuolella sijaitseva Syke. Me pojat teimme tuttavuutta paikallisten tyttöjen kanssa ja vaihdettiin osoitteitakin kirjeenvaihtoa varten.

Koska kyseessä oli leirikoulu, kuului luokkaretkeen myös erilaisia koulutehtäviä ja esityksiä. Minä olin kaverini kanssa päätynyt pitämään esityksen hollannin kielestä eli käytännössä opetimme yleisimpiä ilmaisuja hollanniksi.

Tiistaina 23. huhtikuuta jatkettiin matkaa Hollannin puolelle ja matkalla pysähdyttiin Afsluitdijkin padolle kahville. Amsterdamiin saavuttiin iltapäivällä ja majottauduttiin johonkin hostelliin tms. Tarkoituksena oli vierailla Ajaxin jalkapallostadionilla, mutta jostain syystä se peruuntui. Illalla lähdimme vielä kävelylle toisen opettajan kanssa, mistä luokanvalvojamme veti herneen nenään.

Keskiviikkona 24. huhtikuuta oli vuorossa toinen kouluvierailu Delftin kristillisessä lyseossa. Jari Litmasesta oli paljon juttua, kun oppilaille selvisi, että olemme suomalaisia. Delftistä jatkettiin Haagiin, missä oltiin seuraava yö. Muistan kuinka katsoimme televisiosta Hollannin ja Saksan välistä jalkapallon ystävyysottelua, jossa mellakkapoliisit joutuivat hommiin. Seuraavana päivänä käytiin Keukenhofin kukkapuistossa, jonka jälkeen oli edessä pitkä ajomatka Saksan puolelle Lyypekkiin. Muistaakseni bussikuskille kertyi ajotunteja yli sallitun rajan.

Lyypekistä - tai Saksasta ylipäänsä - itselleni ei ole jäänyt muuta mieleen kuin paha saksalainen ruoka. Joka tapauksessa perjantaina 26. huhtikuuta jatkettiin matkaa Tanskan puolelle ja saavuttiin iltapäivällä Kööpenhaminaan. Muistan että pelasin tällä matkalla toisen opettajan kanssa shakkia ja vieläpä voitin. Köpiksessä mentiin johonkin huvipuistoon, jossa voitin pelikoneessa hirveän määrän rahaa, jota pystyi käyttämään ainoastaan huvipuistossa. Siispä tuli käytyä muutamassa laitteessa.

Reissu läheni loppuaan ja lauantaina 27. huhtikuuta mentiin Helsingøristä Ruotsin puolelle Helsingborgiin ja ajettiin taas pitkä matka Tukholmaan, mistä palattiin yölaivalla Suomeen. Sain hommattua laivalla pullon 50 % minttulikööriä, jota lantrasin spriten kanssa ja hauskaa oli. Sunnuntaina 28. huhtikuuta palattiin aamulla Saloon ja seuraavana päivänä kouluun.